Dieta paryska została stworzona przez słynnego francuskiego specjalistę ds. żywienia – Jean-Michela Cohena. Jest to dieta odchudzająca, która w przeciwieństwie do innych diet tego typu jest tak ułożona, że pozwala utrzymać efekty diety nawet po powrocie do starego sposobu odżywiania. Czas trwania i ilość zrzuconych kilogramów w diecie paryskiej jest niemożliwa do ustalenia, ponieważ dieta ta pozwala na osiągnięcie wagi właściwej, czyli takiej, którą można osiągnąć bez ryzyka, że po powrocie do „ normalnego” zrzucone kilogramy powrócą, Okres, w którym osoba dojdzie do docelowej wagi i ile będzie musiała zrzucić kilogramów jest różny dla każdego, więc i określenie tych czynników jest niemożliwe. Dieta paryska składa się z trzech etapów.
I etap opcjonalny zwany Faza Cafe
W tym etapie mogą brać udział tylko osoby zdrowe, ponieważ dieta tutaj jest niezwykle rygorystyczna. Trwa ona 8 – 10 dni i nie jest obowiązkowa. W tych dniach można spożywać maksymalnie 800 kcal, co nie pokrywa dziennego zapotrzebowania organizmu. Na tym etapie chudnie się około 0, 5 kg dziennie, czyli nawet 5 kilogramów w ciągu 10 dni. Należy spożywać tylko niskokaloryczne dania np. zupy, koktajle itp. Magnez i multiwitamina w postaci np. tabletek również są wskazane.
Faza Bistro
Jest to drugi etap diety, od którego niektóre osoby rozpoczynają dietę. Na tym etapie dieta jest nieco mniej restrykcyjna i dopuszcza spożywanie około 1000 kalorii dziennie. W tym etapie można schudnąć 3 – 5 kilogramów w ciągu 2 – 3 tygodni. Przyjmowane posiłki powinny być bogate w białko oraz błonnik. Tutaj także trzeba przyjmować magnez oraz multiwitaminy. Aby uniknąć monotonii dieta w fazie bistro przewiduje 3 różne jadłospisy.
Faza Gourmet
Jest to ostatnia faza diety, którą należy stosować do czasu, aż uzyskamy docelową masę ciała. W tym etapie dieta nie jest już, aż tak restrykcyjna jak w dwóch poprzednich i posiada aż 5 różnych zestawów jadłospisu – gourmet: classic, ziemniaczany, makaronowy, kanapkowy, wegetariański. Można jeść nawet fast – foody, jednak z zachowaniem umiaru. Dzienne kalorie nie powinny wynosić więcej niż 1200 kcal.
Po pomyślnym przejściu 3 wyżej wymienionych faz oraz uzyskaniu zamierzonej wagi należy stopniowe zwiększać liczbę „normalnych” posiłków. Jednak i tutaj trzeba zachować pewną zasadę. Komponowane posiłki powinny w 2 częściach składać się z dowolnych produktów natomiast 3 z produktów dietetycznych. Przez pierwsze dwa tygodnie po zakończeniu diety należy przestrzegać zasad fazy Gourmet, ale można pozwolić sobie na 3 pełne, swobodnie skomponowane posiłki w tygodniu. Po 2 tygodniach można zwiększyć je do 5 pełnych i tak aż do momentu dojścia do 9 pełnych posiłków i 5 niskokalorycznych w tygodniu, dzięki czemu będzie można utrzymać efekty diety już na stałe. Dieta nie należy do najprostszych i trzeba wykazać się silną wolą i samozaparciem, jednak efekty i możliwość ich utrzymania na bardzo długi czas sprawia, że jest to dieta godna każdego poświęcenia.