Dieta ketogeniczna zyskuje na popularności głównie dzięki widocznym szybkim (już w pierwszym miesiącu stosowania!) efektom utraty wagi. Dieta ta dosyć drastycznie zmienia typowy jadłospis przeciętnego człowieka – ostatecznie postuluje spożycie węglowodanów bliskie zeru. W zamian proponuje w głównej mierze spożycie tłuszczów, w mniejszej mierze białka. Taka zmiana powoduje początkowo duży szok dla organizmu, który nie każdy potrafi wytrzymać zarówno pod względem psychicznym – z powodu uzależnienia od poczucia sytości po wysoko-węglowodanowych produktach, jak i fizycznie – dolegliwości takie jak: ogólne osłabienie, słabsza kondycja mięśniowa, nieprzyjemny zapach z ust i moczu, czasem zawroty głowy. Natomiast jeśli wytrwa się w dyscyplinie około 2-3 tygodni – organizm adaptuje się do nowej diety i następuje poprawa samopoczucia, a także osiągów organizmu – również tych intelektualnych. W późniejszych fazach nie czuje się również takie głodu na „słodkie” produkty. Ogólnie spożywa się również relatywnie mniej kalorii co sprzyja zdrowiu organizmu – organy nie obciążone nadmiernie, spożywa się produkty bogatsze w minerały i witaminy. Trudno powiedzieć ostatecznie czy dieta ta nadaje się dla osób uprawiających sport aktywnie. Część osób uważa że tak, natomiast przydaje się w tym momencie drobna korekta ilości węglowodanów dostępnych w diecie, a także suplementacja pewnych minerałów których w tej diecie jest mniej. Kolejną dużą wadą jest częsty efekt jojo – człowiek zadowolony z szybkich efektów diety powraca do starych nawyków żywieniowych co szybko odbija się na powrocie do starej wagi. Wymaga jednak także dużej dyscypliny i samoorganizacji swojego żywienia – nie zawsze pod ręką są odpowiednie produkty, trudniej organizować śniadania, obiady i kolacje np w podróżach lub w delegacjach. Również doskwiera presja społeczna choćby na imprezach rodzinnych, wypada zjeść kawałek tortu/ciasta – to natomiast jest wysoce niewskazane w tej diecie, gdyż szybko „wypada” się z keto i znowu całość trzeba zaczynać od początku. Również w normalnym trybie trzeba uważniej przeprowadzać zakupy w markecie, dużo produktów które szybko można podgrzać w mikrofali odpadają – wymaga więc to więcej czasu na przygotowania posiłków. Prawie całkowicie odpada również spożycie alkoholu, dopuszczalne są tylko małe dawki w późniejszym okresie diety. Niektórym osobom – starszym lub gorszego zdrowia również ciężej „wejść” w tą dietę, a także mogą wystąpić pewne problemy np z nerkami, które na początku są mocniej obciążone. Osoby ze słabszą samodyscypliną psychiczną także mogą nie podołać rygorom diety. Reasumując dieta jest ciekawa – przynosi szybkie efekty utraty wagi (szczególnie wśród osób o wysokim BMI), zdrowie po paru tygodniach również wyraźnie się poprawia – je się również lepsze jakościowo produkty. Istnieją jednak również wady tego rozwiązania – trzeba prawie całkowicie przebudować swój sposób życia żywieniowego, traci się również możliwość spożywania używek jak cukier czy alkohol – co ma również konsekwencje w stylu życia w społeczeństwie. Trzeba więc mocno się zastanowić czy zdecydować się na tą dietę, jeśli sylwetka i zdrowie jest dla nas najważniejsze to na pewno należy wziąć tą opcję dietetyczną pod uwagę.