Dieta ketogeniczna – czy warto?

Dieta ketogeniczna zyskuje na popularności głównie dzięki widocznym szybkim (już w pierwszym miesiącu stosowania!) efektom utraty wagi. Dieta ta dosyć drastycznie zmienia typowy jadłospis przeciętnego człowieka – ostatecznie postuluje spożycie węglowodanów bliskie zeru. W zamian proponuje w głównej mierze spożycie tłuszczów, w mniejszej mierze białka. Taka zmiana powoduje początkowo duży szok dla organizmu, który nie każdy potrafi wytrzymać zarówno pod względem psychicznym – z powodu uzależnienia od poczucia sytości po wysoko-węglowodanowych produktach, jak i fizycznie – dolegliwości takie jak: ogólne osłabienie, słabsza kondycja mięśniowa, nieprzyjemny zapach z ust i moczu, czasem zawroty głowy. Natomiast jeśli wytrwa się w dyscyplinie około 2-3 tygodni – organizm adaptuje się do nowej diety i następuje poprawa samopoczucia, a także osiągów organizmu – również tych intelektualnych. W późniejszych fazach nie czuje się również takie głodu na „słodkie” produkty. Ogólnie spożywa się również relatywnie mniej kalorii co sprzyja zdrowiu organizmu – organy nie obciążone nadmiernie, spożywa się produkty bogatsze w minerały i witaminy. Trudno powiedzieć ostatecznie czy dieta ta nadaje się dla osób uprawiających sport aktywnie. Część osób uważa że tak, natomiast przydaje się w tym momencie drobna korekta ilości węglowodanów dostępnych w diecie, a także suplementacja pewnych minerałów których w tej diecie jest mniej. Kolejną dużą wadą jest częsty efekt jojo – człowiek zadowolony z szybkich efektów diety powraca do starych nawyków żywieniowych co szybko odbija się na powrocie do starej wagi. Wymaga jednak także dużej dyscypliny i samoorganizacji swojego żywienia – nie zawsze pod ręką są odpowiednie produkty, trudniej organizować śniadania, obiady i kolacje np w podróżach lub w delegacjach. Również doskwiera presja społeczna choćby na imprezach rodzinnych, wypada zjeść kawałek tortu/ciasta – to natomiast jest wysoce niewskazane w tej diecie, gdyż szybko „wypada” się z keto i znowu całość trzeba zaczynać od początku. Również w normalnym trybie trzeba uważniej przeprowadzać zakupy w markecie, dużo produktów które szybko można podgrzać w mikrofali odpadają – wymaga więc to więcej czasu na przygotowania posiłków. Prawie całkowicie odpada również spożycie alkoholu, dopuszczalne są tylko małe dawki w późniejszym okresie diety. Niektórym osobom – starszym lub gorszego zdrowia również ciężej „wejść” w tą dietę, a także mogą wystąpić pewne problemy np z nerkami, które na początku są mocniej obciążone. Osoby ze słabszą samodyscypliną psychiczną także mogą nie podołać rygorom diety. Reasumując dieta jest ciekawa – przynosi szybkie efekty utraty wagi (szczególnie wśród osób o wysokim BMI), zdrowie po paru tygodniach również wyraźnie się poprawia – je się również lepsze jakościowo produkty. Istnieją jednak również wady tego rozwiązania – trzeba prawie całkowicie przebudować swój sposób życia żywieniowego, traci się również możliwość spożywania używek jak cukier czy alkohol – co ma również konsekwencje w stylu życia w społeczeństwie. Trzeba więc mocno się zastanowić czy zdecydować się na tą dietę, jeśli sylwetka i zdrowie jest dla nas najważniejsze to na pewno należy wziąć tą opcję dietetyczną pod uwagę.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *