DASH: dietetyczne wsparcie w walce z nadciśnieniem

Od dawna wiadomo, że zdrowe odżywianie się może pomagać nam w walce o zdrowie, a odpowiednio ułożona dieta może pomagać nam w zwalczaniu wielu groźnych dla zdrowia chorób. Dieta DASH to jedna z dietetycznych propozycji dla tych, którzy chcą się cieszyć lepszą formą, a przede wszystkim – pozbyć się wielu problemów związanych z nadciśnieniem. Na czym polega ta dieta i na jakie korzyści mogą liczyć te osoby, które na takie odżywianie się postawią?

Problemy z nadciśnieniem tętniczym: co warto o nich wiedzieć?
Nadciśnienie tętnicze jest jednym z tych problemów, których ignorować nie można. Nadciśnienie tętnicze zalicza się do tych chorób przewlekłych, które cieszą się już mianem chorób cywilizacyjnych. Jak wynika z badań, z przypadłością tą walczyć może aż 30% dorosłych ludzi na całym świecie. Dlaczego nadciśnienie tętnicze wzbudza tak wiele emocji? Bo jest to choroba, która nie tylko obniża jakość życia, ale też stanowi dla niego poważne zagrożenie. Brak odpowiedniego leczenia może przecież doprowadzić do takich problemów, jak udar mózgu, niewydolność nerek lub choroba niedokrwiennej serca. Im wcześniej podjęte zostaną kroki mające poprawić stan zdrowia pacjenta, tym lepiej dla niego. A że zła dieta jest jedną z głównych przyczyn problemów związanych z nadciśnieniem, to właśnie zmiana dotychczasowych nawyków żywieniowych staje się jednym z pierwszych punktów w programie leczenia nadciśnienia.

Dietą w nadciśnienie: na czym polega dieta DASH?
Dieta DASH to idealne rozwiązanie dla tych, którzy chcą pokonać nadciśnienie tętnicze lub odżywiać się w taki sposób, by w ogóle nie dopuścić do pojawienia się tego typu problemów. Na czym polega owa dieta? Choć szczegółowy program diety ustalany jest na podstawie wyników specjalistycznych badań DASH, ogólne zasady tego programu dietetycznego są dość proste. Pacjent każdego dnia sięga po określoną ilość posiłków, w których znajdują się ściśle określone grupy produktów spożywczych. Ustalenie ilości i składu poszczególnych porcji jest zadaniem lekarza, który kieruje się tu wynikami badań oraz innymi informacjami na temat stanu zdrowia pacjenta oraz prowadzonego przez niego stylu życia. Ważnym elementem tej diety jest obniżone spożycie tłuszczu, szczególnie tego pochodzenia zwierzęcego. Choć i w przypadku tłuszczów decydujące okazują się wyniki badań, w większości przypadków zalecane okazuje się spożywanie chudego lub beztłuszczowego nabiału, który stanowi główne źródło białka i wapnia. Ważne miejsce w diecie DASH zajmują owoce i warzywa, a osoby korzystające z tej diety każdego dnia mają sięgać po 4-5 porcji tych smacznych i zdrowych przekąsek. Znajdujący się z nich błonnik ma przecież wyjątkowo korzystny wpływ na nasze zdrowie, a magnez oraz potas są minerałami, bez których ludzki organizm nie jest w stanie funkcjonować w prawidłowy sposób. Produkty zbożowe, nasiona oraz ziarna to kolejna grupa produktów spożywczych, które w diecie osób mających problemy z nadciśnieniem tętniczym zajmują bardzo ważne miejsce. Są one źródłem energii, choć sięganie po nie zalecane jest również ze względu na fakt, iż są one kolejnym wartościowym źródłem błonnika. Dieta DASH wiąże się też z koniecznością wykluczenia z diety kilku produktów – nie tylko tłuszczów pochodzenia zwierzęcego. Na cenzurowanym znalazły się wszelkiego rodzaju cukry proste, a to oznacza nie tylko konieczność odstawienia na bok słodyczy, ale i słodzonych soków i napojów. Ograniczenia dotyczą też sodu, a to wiąże się w pierwszej kolejności z wykluczeniem ze swej diety soli i sięganiem tylko po te produkty, w których sód nie pojawia się w zbyt wielkich ilościach.

Nadciśnienie tętnicze to poważny problem, z którym należy podjąć szybką i skuteczną walkę. Cennym wsparciem w walce o odzyskanie zdrowia i dobrej formy może się okazać dieta, a w szczególności dieta DASH, opracowana głównie z myślą o pacjentach już cierpiących z powodu zbyt wysokiego ciśnienia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *